INFO SEMNATURA DIGITALA ASOCIATII
Potrvit art. LIX alin.(1) din Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal- bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVĂ conform art. 316 din Codul Fiscal, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform art. 275 și art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, efectuate în relația B2B, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit, n) din OUG 120/2021, au obligația în perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 să transmită facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura.
în acest sens, relația comercială dintre doi operatori economici - B2B - reprezintă tranzacția având ca obiect execuția de lucrări, livrarea de bunuri/produse și/sau prestarea de servicii dintre doi operatori economici, operatorul economic fiind definit ca „orice entitate care desfășoară o activitate economică constând în executarea de lucrări, livrarea de bunuri/produse și/sau prestarea de servicii”.
Pe de altă parte, potrivit art.2 din Legea 196/2018, termenii de mai jos au următoarea semnificație:
asociație de proprietari - formă de asociere autonomă și fără scop lucrativ a proprietarilor dintr-un condominiu, având ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii;
cheltuieli ale asociației de proprietari - totalitatea cheltuielilor sau obligațiilor financiare ale asociației de proprietari care sunt legate de exploatarea, repararea, întreținerea, modernizarea, reabilitarea proprietății comune, precum și cheltuielile cu serviciile de care beneficiază proprietarii și care nu sunt facturate acestora în mod individual;
Totodată, potrivit art.95 din Legea 196/2018, în imobilele de tip condominiu, facturarea serviciilor de utilități publice se face de către furnizor într-unul dintre următoarele două moduri:
facturarea în comun la nivel de asociație de proprietari, reprezentând contravaloarea serviciului fu mizat/prestat pentru întreg imobilul care se repartizează tuturor proprietarilor din condominiu, în conformitate cu regulile de repartizare stabilite prin prezenta lege și/sau prin legislația specifică serviciului de utilitate publică respectiv;
facturarea individuală la nivel de proprietar, reprezentând contravaloarea serviciului furnizat/prestat pentru fiecare unitate de proprietate imobiliară din condominiu.
Această din urmă variantă presupune facturarea utilităților direct către proprietar dar aceasta presupune îndeplinirea unor condiții și suportarea unor costuri suplimentare în relația cu furnizorii de utilități, menționate ca atare în Legea 196/2018.